Radio

Mediapaspoort moet kind beschermen BNR radio

Kinderen gebruiken steeds vaker tablets, computers en smartphones. Maar daar kleven ook risico's aan. Op ongeveer zeshonderd basisscholen krijgen kinderen vanaf vandaag les om ze bewust te maken van de risico's op internet.

Liesbeth Hop is directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, die samen met de Radboud Universiteit dit lespakket ontwikkelde. Deze Academie hield zich al langer bezig met het geven van medialessen aan de bovenbouw van het basisonderwijs, maar gaat de lessen nu al vanaf de eerste groep aanbieden. Aan het eind van groep 8 ontvangen de kinderen een 'mediapaspoort'. "We zijn erachtergekomen dat we veel eerder met die lessen moeten beginnen. Kinderen van 3 à 4 gebruiken al een tablet.

Klik hier voor de radiouitzending.

Liesbeth Hop bij Radio 1 Dit is de Dag

ditisdedagWe zijn te ver doorgeschoten in het labelen van kinderen. Dat zegt Liesbeth Hop, één van de voortrekkers van de vandaag gestarte campagne ‘Gun kinderen hun eigen label’. Volgens de initiatiefnemers krijgen veel te veel kinderen stempels als adhd en autisme opgedrukt wat hen onnodig stereotypeert. (09-09-2014).

Klik op de afbeelding hiernaast om terug te luisteren.

Kan Supernanny onze ettertjes heropvoeden?

Bij RTL4 gaat een nieuw opvoedprogramma van start met de bekende Engelse supernanny Jo Frost. Frost toert daarin met een speciale camper door Nederland om tips te geven aan ouders van onhandelbare kids.

Schieten machteloze ouders daar iets mee op? Of is de serie vooral goed voor de kijkcijfers?

Renze Klamer zocht het uit en Liesbeth Hop is te gast bij radio programma Dit is de Dag.

03-03-2015.

‘Elk kind krijgt tegenwoordig een label’

‘We hebben een soort beeld gecreëerd van het ideale kind. Een kind dat altijd vrolijk is en door het leven huppelt. Als dit niet het geval is dan denken we dat er gelijk iets aan de hand is en plakken we er een label op. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling.’

Dat zegt opvoedcoach Liesbeth Hop in Dit is de Dag. 

Ze bezocht afgelopen week de succesvolle animatiefilm Inside Out. Een film over de binnenwereld van een 11-jarig meisje. In de film zie je wat er in het hoofd van het meisje omgaat en worden emoties uitgebeeld in animatiefiguurtjes.